Kur'an Yurdu

Müddessir Süresi (Muhammed Gazali) Tefsiri

Müddessir Süresi (Muhammed Gazali) Tefsiri

Görüldüğü kadarıyla Müddessir Süresi, Müzemmil Süresinden önce inmiştir. Kur’an-ı Kerim de ilk inen sürenin bu olduğu söylenmektedir. Ancak bu doğru değildir. Bu, vahiyy kesilip Resul’ün kendisine vahiyy gelmesini istedikten sonra ilk inen süredir. Bu sürenin ilk ayetlerinde Allah’ın peygamberinden hoşlandığı siretin ilkleri vardır:

Ey elbisesine bürünen. Kalk, uyar (Müddessir 1-2)

Yani müşrikleri, putprestlikleri üzerine kalmalarının sonucuyla korkut.

Rabb’ini tekbir et. (O’nun büyüklüğünü an) (Müddessir 3)

Her övgü, sena ve ululuğu Allah’ın zatına nispet et. Allah’ı tekbir etmek, ezanda, namazlarda ve cihad alanlarında Allah-ü Ekber demektir ve bu İslam’ın şiarıdır

Elbiseni temizle (Müddessir 4)

Burada ki temizlikten maksat, cisim ve elbise temizliğinin birlikte yapılmasıdır. Temizlik İslam ahlakıdır

Pislikten kaçın (maddi ve manevi kirlerden arın) (Müddessir 5)

Bütün iğrenç olan şeylerden sakın. Verdiğini çok bularak başa kakma (Müddessir 6)

Ver ama karşılık bekleme. Rabbinin rızasını kasdet. Rabbin için sabret (Müddessir 7)

Sana erişen musibetlere Allah için katlan!

Müşrikler hesap günü ile korkutulduktan sonra, vahyi sihir olarak niteleyen ve davete karşı gelen müşriklerin önde gelenleri zikredilmiştir. Zengin ve makam sahibi bir adam, maddi ve edebi konumundan ötürü vahid olarak isimlendirilmiştir.

Benimle şu adamı yalnız bırak ki ben onu vahiyd (tek) olarak yarattım. Kendisine geniş bir servet ve gözü önünde duran oğullar (verdim) (Müddessir 11-13)

Bu liderin horlanması, bunun gibi olan herkesi içermektedir

Onu Sekar’a (cehenneme) sokacağım. Sekar’ın ne olduğunu nerden bileceksin? (Geride bir şey) komaz, bırakmaz (her şeyi yakıp yok eder). Durmadan derileri kavurur. Üzerinde on dokuz vardır (Müddessir 26-30)

Bu sayı azgın, sapkın ve Friavunları yola getirmekle yükümlü olan azap meleklerinin sayısıdır. Ardından kur’an nazmı, dümya yaşamında en bariz olan şeyi; geceyi ve onun gitmesini, sabahı ve onun aydınlanmasını ve iyiyi kötüden ayırması için insanı çeşitli yükümlülüklerle sınamasını hatırlatmaya devam etti:

Hayır, andolsun aya. Dönüp gitmekte olan geceye. Ağaran sabaha ki. O (cehennem) büyük (bela)lardan biridir. İnsanlar için uyarıcıdır. Sizde hayırda ileri gitmek veya geri kalmak dileyen kimseler için (uyarıcıdır) (Müddessir 32-37)

İleri gitmek ve geri kalmak, güçsüzlük ve kalkınma ile ilintilidir. Kör bir rastlantı değildir. Bu yüzden bunun ardından şöyle buyrulmaktadır:

Her can kazandığı ile (Allah katında) rehin alınmıştır. Yalnız sağın adamları (kitapları sağdan verilenler) hariç. Onlar cennetler içinde, suçlulardan sorarlar: Sizi şu yakıcı ateşe ne sürükledi? (Onlar da) derler ki: Biz namaz kılanlardan olmadık Yoksulu da yedirmezdik (Müddessir 38-44))

Yani, siz ektiğinizi biçtiniz. Yamuk adımlar, doğru sonuca ulaştırmaz.

Artık onlara şefaatçilerin şefaati fayda vermez (Müddessir 48)

Fakat müşrikler, bu inatçı direnişe neden başvuruyorlar? Neden İslam’dan bu kadar nefret ediyorlar?

Bu bir büyüklenmedir. Onlardan her biri, inanması ve yaratanını tanıması için kendisini, ben filan oğlu filana gönderilen Allah’ın elçisiyim diyen bir melek konumuna koymak istiyor. Vahyin Muhammedi risaleti tahsis ederek seçici ise bu kabul edilemez.

Böyle iken, onlara ne oluyor ki öğütten yüz çeviriyorlar! Yaban eşekleri gibi. Aslandan ürkmüş. Hayır, onlardan her kişi kendisine, açılan sayfalar verilmesini istiyor (Müddessir 49-52)

İnsanların kendilerinde var olan sezgileri, hakkı gizleme ve hakkı savunanları küçümseme konusunda neden olmaya devam ediyor. Peygamberler bu durumda ne yapıyorlar? Onlar sadece Allah’ı, O’nun ayetlerini, nimetlerini ve haklarını hatırlatıyorlar. Bu durumda hidayeti bulanlar kurtuluyor ve ihanet edenler helak oluyorlar

Hayır (iyi bilsinler ki) o (Kur’an) bir ikazdır. Dileyen onu düşünür öğüt alır (Müddessir 54-55)

Kim Allah’ı seçerse ancak kendini kurtarmış olur

Kaynak: Muhammed Gazali / Kur’an’ın Konulu Tefsiri / bkz:795-797

ZİYARETÇİ YORUMLARI

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu aşağıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

BİR YORUM YAZ